29 Mart 2024

GAZİ MERT-SOHBET KÖŞESİ: İSLAMIN SANAT ANLAYIŞI…

0

Sanat: Bir duygunun, tasarımın, güzelliğin vb. dışavurumunda, anlatımında kullanılan yöntemlerin tümüdür..

Bugünkü sohbetimizin konusu sanat…Güzel Sanatlar…

Güzel sanatlarla ilgili pek çok soru akla gelebilir…

Özellikle Dini açıdan…

Güzel sanatlarla ilgili İslamiyet’in görüşü nasıldır?

Sanatın güzel olması için İslamiyet ne gibi önlemler almıştır?

Günümüzün güzel sanatlar anlayışı ile İslamiyet’in güzel sanat anlayışı birbirine ters düşmüyor mu?

Güzel sanatlar konusunda her İslam ülkesinin görüşü aynı mıdır?

Türk sanatı İslam sanatından etkilenmiş midir?

İslam’da güzellik ye estetik duygusu var mıdır?

Bu ve buna benzer pek çok soru akla gelebilir…

Şunu peşinen belirtmek istiyorum ki; İslamiyet güzel sanatların koruyucusudur.

Allah tarafından düzene sokulan kainattaki değişmez sistem, determinist gerçeklik; İnsana bir yandan intizam fikrini aşılamış, diğer yandan ilmi inceleme ve araştırmaların yolunu açmıştır.

Maddenin en küçük parçası olan Atom’un yapısından kainatın düzenli işleyişine kadar bütün varlık âlemi gerçekte İlahi bir sanattır.

Canlı organizmaların, özellikle insanın ruhi ve organik yapısının değişmez fonksiyonları KÂİNAT dediğimiz ilahi sanatın görüntüsüdür.

İslam’ın ortaya koyduğu Namaz, Oruç, Zekât, Hac gibi ibadetlerde bile bu intizam ve şekli düzen vardır.

Cenabı Allah, sanat ve nimetini insanların üzerinde görmeyi dilemiştir.

” Allah nimetini kulunun üzerinde görmeyi diler” ayeti bunu belirtir.

Ayette; Servetin, varlığın, güzel yaşamak, güzel görünmek, düzenli ve güzel bir hayat sürmekte kullanılmasının, akıllı, düzenli bir hayat kurulmasının tavsiye edildiğini söylemek mümkündür.

Kur’an-ı Kerim belli bir makam üzere okunmaktadır.

Kur’anın belli bir makamda okunmasını emreden ayet de dünyada kurulması istenen intizam ve güzellik tercihinin ortaya konuşudur.

” Allah, kulunun yaptığı işi, İntizamlı ve güzel yapmasını sever” buyuran Peygamberimiz düzgün ve güzel yaşamış, güze! yaşamamızı, güzeli yaşatmamızı istemiştir.

Bu güzellik ve estetik duygusudur ki; İstanbul’u yeni baştan kuran Mimar Sinan’a Süleymaniye’yi, Sedefkâr Mehmet Ağa’ya Sultanahmed’i, Itri Dede Efendi’ye eşsiz bestelerini, İnce hat ustalarına, eski yazı sanatkârlarına hat sanatının kalıcı muhteşem eserlerini yaptırmıştır.

Okuyuş ve söyleyişi sanatlaştırarak doyurucu beste ve söyleyişleri, yazı ve yazmayı sanatlaştırarak asırlar boyunca solmayan kufi, sülüs, nesih, talik, divani gibi hat çeşitlerini ortaya koyan anlayış, bu intizamlı ve düzenil yaşama prensibinden doğmuştur.

Geçenlerde bir televizyon programında ” İZNİKTE ÇİNİCİLİK ” çalışmalarıyla ilgili bir program izlemiştim.

Bu programda eski İslam sanatçılarının ortaya koyduğu çini süslemeciliğinde kullanılan boyalar üzerinde çalışmalar yapılıyordu…

Günümüzün çini ustaları eski dönemde kullanılan ve hiç bozulmayan boyaların nasıl yapıldığını hala anlayamadıklarını anlatıyordu.

İslamiyet’in sanata verdiği önemi kavrayan kimseler, şu anda yapılması güç olan eserler vücuda getirmişti.

Örnekleri çoğaltmak da mümkündür…

İslamiyet daima güzel sanatların koruyucusu olmuştur.

Dinimiz her insanı güzeli bulmak, güzel yaşamak görevi ile yükümlü tutmuştur.

Bu bakımdan Müslümanlık girdiği her ülkenin sadece dinini değil, sosyal ve kültürel durumunu da etkilemiştir.

İslamiyet’in Mekke’de eşi görülmemiş bir edebiyat ve şiir denizi üzerine doğduğunu söylemek yanlış değildir.

İslamiyet’in ana kaynağı Kur’an-ı Kerim, Arap dilinin en güzel eserlerini verdiği böyle bir ortamda ifade sanatının en veciz, en eşsiz örneği olarak indirilmiştir.

Kur’an’ın gelişi; Kâbe duvarına altın mürekkeple yazılarak asılan şairlerin şiirlerini gözden düşürmüş, o dönemde İmrul Kays, Tarafa, Züheyr gibi ünlü şairler yetiştiren Arap şiiri, Kur’an’ın eşsiz ifadesi ve icazı karşısında gölgede kalmıştır.

İslamiyet’ten önce zirveye ulaşan güzel söz söyleme ve şiir geleneği Kuran-ı Kerim’in gelişinden sonra da devam etmiştir.

Edebiyat ve şiir İslam dünyasında güzel sanatlar alanında hemen daima üzerinde durulan bir sanat dalı olmuştur.

İslamiyet’in güzel sanatlara verdiği önem sadece şiir ve edebiyattan ibaret de değildir.

İslam sanatkârları güzel sanatların her dalında, resimde, mimaride, plastik sanatlarda, hat ve musikide çok güzel eserler vermişlerdir.

İslamiyet’in sanat anlayışı milletlerarası estetik duygusunun ortaya çıkışıdır.

Her sanatkâr bu güzellik duygusunu kendi anlayışına göre geliştirmiş, kendisini emperyalist bir bağla kayıtlı görmemiştir.

Bu sebeple İslamiyeti kabul eden milletlerin ömrü, sanat karakterleri, İslamiyetin sanat anlayışı içerisinde erimemiştir.

Bilakis İslam’ın sanat anlayışıyla birleşerek serpilip gelişmiştir.

Güzel Sanatların her bölümünde her sanatkâr kendi ülkesinin ortaya koyduğu sanat temeli üzerinden kendi ayrı üslubunu kazanmış ve devam ettirmiştir.

Bugün bile Çin’deki bir cami ile İran ve Hindistan’daki cami arasında bir Türk mimarisi ile bir Arap ve İran mimarisi arasındaki üslup farkını görmemek imkânsızdır.

İslam sanatı içerisinde serpilip büyüyen Türk Sanatı; Sadelik, ahenk ve mantık kurallarına uygun oluşu ile varlığını bütün dünyaya duyurmuştur.

Müslüman Türk sanatkârları İman coşkunluklarını mimari zevkleri ile mermere; yazı ve hat zevkleri ile sayfalara büyük bir incelikle işleyerek imanlarını abideleştirmişlerdir.

İslamiyetin güzel sanatlara verdiği önem sadece yukarda anlattıklarımdan ibaret değildir.

İslam medeniyetinde güzel sanatların her dalında görülen eşsiz güzellikler bunun ispatıdır.

Hoşça kalınız.

Bir yanıt yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir